Okádik a Kaméleon? – David Bowie, a képzőművész

Sok helyen olvashatjuk azt a fordulatot, hogy David Bowie űrt hagyott maga után, mi viszont úgy látjuk, sokkal inkább egy olyan (teljes és sokrétű) életművet, aminek különböző szegmensei még hosszú ideig felfedezésre, kutatásra való területek lesznek. Most fedezzük fel magunknak Bowie-t a képzőművészetben!


„Őszintén szólva, a művészet az egyetlen dolog, amit valaha is birtokolni szerettem volna.” (David Bowie)

David Bowie-val kapcsolatban először a zenére, majd esetleg filmekre asszociálunk. Képzőművészeti tevékenységéről jóval kevesebbet tudunk.

„Egészen fiatalon lenyűgöztek azok, akik áthágták a normákat,  akik szembe mentek a konvenciókkal, legyen szó akár zenéről, akár képzőművészetről. ”

– nyilatkozta egyszer azokról, akiket ilyen értelemben „hősöknek” tartott. Számára ilyen volt Salvador Dalí vagy Marcel Duchamp, de ugyanúgy lelkesedett Frank Auerbach, David Bomberg Francis Picabia valamint a kortársak közül leginkább Damien Hirst alkotásai iránt is.

David Bowie, Damien Hirst, Julian Schnabel, New York, 1994
David Bowie, Damien Hirst, Julian Schnabel, New York, 1994 (fotó: Roxanne Lowit a Sunderdorg Gallery részére; forrás: huffingtonpost.com)

Saját gyűjteményében volt egy Tintoretto festmény és egy kis méretű Rubens kép is, viszont nagy részét XX. századi, kevésbé híres angol festők munkái tették ki (Graham Sutherland, William Tillyer, Leon Kossoff, Stanley Spencer, Gavin Turk valamint a Gilbert és George páros), de gyűjtött például német expresszionistákat is.

A gyűjtemény egyik darabja: Erich Heckel - Roquairol, 1917 (A "Hősök" című album borítóját ihlette)
A gyűjtemény egyik darabja: Erich Heckel – Roquairol, 1917

Erich Heckel képe ihlette a Heroes című album borítóját:

2014David_Bowie_Heroes600G140214

Az 1969-ben megjelent Space Oddity című album borítója egy Vasarely-idézet:

2015DavidBowie_SpaceOddity_Press_220515

Bowie-ról maga Paul McCartneyakitől szintén nem állt távol a festészet készített egy portrét 1990-ben. Mikor megkérdezték, hogy zavarja-e a festmény címe, Bowie a következőket válaszolta:

„Természetesen nem, de milyen véletlen egybeesés: éppen most dolgozom egy számon, aminek a címe Paul McCartney szarik.”

Paul McCartney: Bowie okádik, 1990 (fotó: huffingtonpost.com)
Paul McCartney: Bowie okádik, 1990 (fotó: huffingtonpost.com)
  • Bowie és McCartney egyébként jó viszonyban voltak, a Bowie és a Beatles c. cikkből még több kiderül minderről.

Bowie képzőművészet iránt érzet rajongása valóban felfedezhető a dalszövegeiben is. Az Unwashed and Somewhat Slightly Dazed című dal sorai Georges Braque-ra utalnak. A  Joe the Lion pedig Chris Burden egyik extrém performanszát idézi ezekkel a sorokkal: „nail me to my car and I’ll tell you who you are”/„szögezz az autómhoz és én megmondom, ki vagy”.

Chris Burden: Trans-Fixed, 1974. Ebben a performanszban Chris Burden egy autó tetejéhez szögezte magát krisztusi testtartásban.
Chris Burden: Trans-Fixed, 1974. Ebben a performanszban Chris Burden egy autó tetejéhez szögezte magát krisztusi testtartásban.

Azt is érdemes megjegyezni, hogy az egyik Bowie-turné színpadi díszletét a német George Grosz képzőművész szatirikus festményei és rajzai ihlették:

A "Gyémánt kutyák" turné egyik díszletterve (fotó: huffingtonpost.com)
A Diamond Dogs turné egyik díszletterve (fotó: huffingtonpost.com)

Bowie maga is festett, és hogy ezt mennyire komolyan vette, az is bizonyítja, hogy egy időben járt is egy képzőművészeti iskolába.

David Bowie az Iggy Pop-ról készült festményével, 1976 (fotó: szeifertjudit.com)
David Bowie az Iggy Pop-ról készült festményével, 1976

Modern Painters című londoni lapban egy időben rendszeresen jelentek meg írásai a képzőművészetről: többek között interjút készített Jeff Koons-al, valamint a lap archívumában még megtalálhatók a Damien Hirst-ről és Jean-Michel Basquiat-ról írt cikkei.

A gyűjtemény egy másik darabja: Damien Hirst - Beautiful, shattering, slashing, violent, pinky, hacking, sphincter painting, 1994 (fotó: huffingtonpost.com)
A gyűjtemény egy másik darabja: Damien HirstBeautiful, shattering, slashing, violent, pinky, hacking, sphincter painting (kb.Szép, összetört, felhasított, erőszakos, rózsaszínes, elnyesett, záróizom festmény), 1994 (fotó: huffingtonpost.com)
 Ha tetszik, add tovább a cikket (gombok lent vagy balra fent), köszönjük! 🙂

Tarts velünk a Facebookon! »

Advertisements

Okádik a Kaméleon? – David Bowie, a képzőművész” bejegyzéshez ozzászólás

  1. 1995-(96-ban?) Bowie meghirdetett – az OUTSIDE kapcsán- egy nemzetközi művészeti pályázatot, ennek a magyarországi nyertese férjem, SZILÁGYI LÁSZLÓ festőművész volt. Nemzetközi szinten második lett “csak”. Párizsban találkozott
    Bowie-val és a többi nyertessel s megnézhetett egy koncertet a BASTILLE-ban. Sajnos, ma már ő sem él….

    Kedvelik 2 ember

Tedd hozzá a magadét! Csak az első kommentnél van moderáció, azután szabad a pálya:

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s