Anish Kapoor, a dacos őrült – LeltART

Ismerjünk meg minden héten egy-egy kortárs képzőművészt külföldről és itthonról. A LeltART röviden bemutatja Anish Kapoort, a gigantikus, különös, meghökkentő szobrok alkotóját.


„Kapoor egy autentikus kreativitással rendelkező, bátor és dacos őrült. […] Kapoor egy romantikus. Munkái a titokzatosság érzetét keltik és a közönség ugyanazzal az áhítattal fogadja ezeket, mint régen a viharokat ábrázoló festményeket. A XXI. század technikáját használja, hogy egyedien merész és eszelős módon stimulálja az érzékeket.” (Jonathan Jones – The Guardian)

A nívós Turner-díj birtokosa, Anish Kapoor (indiai származású brit művész) elegáns vonalú szobrokat és installációkat hoz létre egyszerű anyagokat, geometriai alakzatokat és  organikus formákat egybevegyítve. Az 1980-as években biomorfikus szobrokkal alapozta meg hírnevét, majd később az „üresség”, vagyis a „hiány” fogalmát kezdte körbejárni különböző alkotásaiban, a külső és belső tereket és ezek határvonalait próbálva definiálni.

Anish Kapoor: Égi tükör
Anish Kapoor: Égi tükör

Emblematikus művei közé tartozik a 2006-ban a Rockefeller Center elé felállított Égi tükör című, három elemet magas, rozsdamentes acélból készült installációja, mely New York egét tükrözi vissza, illetve a tavaly mind jelentése, mind megrongálása miatt nagy botrányt keltő Piszkos sarok című (de a „királynő vaginájaként” elhíresült), Versailles kertjében elhelyezett óriás tölcsér alakú alkotása.

Anish Kapoor: Piszkos sarok
Anish Kapoor: Piszkos sarok

A szobor helyreállítva jelenleg Milánóban látható.

A megrongált alkotás
A megrongált alkotás Versailles-ban

Egy másik híres munkája a 2011-ben bemutatott, szintén hatalmas méretű Leviathan. Ez egy óriás, vörös színű, négy ventrikuláris részből álló, levegővel felfújt installáció. Mint Kapoor sok egyéb műve, ez is az átmenet témája körül építkezik és felhasználja a vörös szín – mely állandó eleme Anish Kapoor művészetének – erős szimbolikáját. Az installáció mérete és színe, a címet is figyelembe véve, egy materiális, vibráló erő („szörny”) állandó jelenlétének az érzetét kelti, amikor a  látogatók a belsejébe lépnek. Csakhogy itt nem a félelemkeltés a cél.

Anish Kapoor: Leviathan (külső nézet), 2011, Monumenta kiállítás, Grand Palais, Párizs
Anish Kapoor: Leviathan (külső nézet), 2011, Monumenta kiállítás, Grand Palais, Párizs

Ez egy olyan szobor, melyben a fizikai és mentális dimenziók egybefolynak, ezzel létrehozva a kettő között egyfajta átmeneti organikus teret, ahol a szemlélő elgondolkozhat a tárgyak és a róluk alkotott percepciók kapcsolatáról, illetve arról, ahogyan ezeket a külső-belső, konkrét és képzelt tereket megjelenítjük a saját világunkban.

Anish Kapoor: Leviathan (belső nézet), 2011, Monumenta kiállítás, Grand Palais, Párizs
Anish Kapoor: Leviathan (belső nézet), 2011, Monumenta kiállítás, Grand Palais, Párizs

A Leviathan egy megváltozott szellemi állapotot közvetít, a látogató jelenléte a műben pedig egyfajta archaikus tapasztalássá alakul, melyben megjelenik a már említett üresség vagy inkább egyfajta jól körülhatárolt, az idő- és térérzékelést megzavaró hiányérzet.

Legtöbbet idézett alkotása a Cloud Gate, egy hatalmas, leginkább babra vagy fánkra emlékeztető tükröződő felületű szobor, amit 2006-ban helyeztek el Chicagóban a Millennium Parkban. A szobor fontos szerepet kapott a 2011-es Forráskód című scifiben.

Cloud Gate, Chicago, Millennium Park
Cloud Gate, Chicago, Millennium Park

kapoor_face„Úgy vélem, olyan nincs, hogy szűz néző. Minden szemlélés bonyodalmakkal jön, előző történeteket hordoz magában, a többé-kevésbé valós múltat. Az absztrakt művészetnek és ezen belül kifejezetten a szobrászatnak ezt figyelembe kell vennie: a néző a saját testével és saját emlékezetével közeledik a műhöz. A kettő pedig összejátszik a szemlélés folyamatában. Engem az érdekel, hogy mi történik a mű jelentésével ebben az egész folyamatban: miközben a test és az emlékezet végigsétálnak, átjárnak egy adott alkotást valami történik, valami megváltozik.” (Anish Kapoor)

Jelenleg látható kiállításai:
„Anish Kapoor&Rembrandt”  – Rijksmuseum, Amszterdam. Látogatható: 2016 március 6-ig.

„Anish Kapoor: Az én vörös szülőföldem” – Zsidó Múzeum és Tolerancia Központ, Moszkva: Látogatható: 2016 január 17-ig

Anish Kapoor weboldalaInstragramja

Ha tetszik, add tovább a cikket, köszönjük!

Tarts velünk a Facebookon! »

Reklámok

Anish Kapoor, a dacos őrült – LeltART” bejegyzéshez ozzászólás

    1. Kedves bonoobong, köszönet a hozzászólásért, és a pozitív visszajelzésért! 🙂 Apró megjegyzés, hogy a Gittegylet.com-ot többen szerkesztjük és írjuk (a főoldalon megtalálod szerzőink teljes listáját), és érdemes is olvasgatni a többi rovatunkat is. Reméljük, még sok olyan cikket fogsz találni, ami szintén örömöt okoz 🙂

      Kedvelik 2 ember

Tedd hozzá a magadét! Csak az első kommentnél van moderáció, azután szabad a pálya:

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s