A beteljesült mesék szomorúsága – A kis herceg animációs film

Csinnadratta nélkül, csöndben jött. A kis herceg idei animációs adaptációja úgy maradt a régi tartalmak értő közvetítője, hogy újakkal toldotta meg. Jókkal. Meséljük újra (és újra) a meséket – megéri.


Hans Christian Andersen (1805-1875) óta egészen biztosan tudatosult az euro-atlanti kultúrkörben a gyermekmesék felnőtt-szándéka, a misztikummal kevert morális pszichológia, miszerint a rút kiskacsa csak primer megjelenésében festi le egy suta szárnyas királyi fenséggé tollasodását, és a féllábú ólomkatona sem csupán egy levitézlett játék hősiességét testesíti meg. Mindez jelentésében jóval gazdagabb – és amíg eleinte az anderseni mesék ajtajában Pistike szájtátva téblábol, addig később István a nagyszobában újrarendezi a könyvtárát, hogy többet megértsen magából és az életből. Hellyel-közzel ezen az úton haladt minden idők legismertebb (és legtöbb nyelvre lefordított) mesekisregényének szerzője, Antoine de Saint-Exupéry – egészen pontosan: Antoine Marie Jean-Baptiste Roger de Saint-Exupéry (1900-1944) –, a francia vidéki nemesi sarj, aki írt és repült, repült és írt, vagy repülve írt, tulajdonképpen mindegy.

a-kis-herceg15

Az amerikai Mark Osborne (Spongyabob – A mozifilm, Kung Fu Panda) pedig azt a szentségtörést követte el, hogy átformálta és továbbgondolta a meseklasszikust, hiszen A kis herceg megjelenésétől eltelt 72 év, legalább két emberöltőnyi idő. A világ pedig nagyon megváltozott.

A filmre adaptáláskor van a „történethű-típus”, de létezik a „pluszos változat”, ami többlettel zár, hozzáad, új irányokat és lehetőségeket mutat. Hogy nagyon máshonnan példálózzunk: így tette Huszárik Zoltán Szindbádja, ami a Krúdy Gyula-hős (és alteregó) világát nem mozgásában, hanem hangulatában alkotta meg, nem felmondta a könyvlapokat, hanem lefestette. Ettől vált tökéletessé.

a-kis-herceg7

Azt nem állítjuk, hogy Osborne animációja hibátlan – de alkotói bátorsága és fantáziája dicséretes. Ehhez természetesen kellettek írók: a rutinos, mint Bob Persichetti – aki, ha nem is teljes jogú forgatókönyvíróként, de rengeteg animációs film sztoriján dolgozott (Mulan, Tarzan, Shrek 2., Szörnyek az űrlények ellen stb.) –, illetve a korlátlan képzeletvilágú Irena Brignull (lásd: a zseniális Doboztrollokat).

Saint-Exupéry felnövés- és moralitás-meséjét (kissé egyszerűsítve az írott mű jelentésrétegeit) mai környezetbe helyezik, pontosabban egy kerettörténetbe, ami utóbb túlhalad az eredetin. Nem másol, nem adaptál, hanem továbbvisz.

a-kis-herceg9

A hercegkölyök felnő és Mr. Prince lesz belőle. Az új mese szerint – ami hűen a regényhez, a személynevek elhagyásával általánosít – újonnan vett sorházába költözik Anya és kamasz Kislánya. Az ingatlan olcsó volt, mert szomszédjukban áll (rogyadozik) a habókos Pilóta düledező viskója. A (gyaníthatóan) vállalati középvezetőként dolgozó mama pedáns (hogy ez vezetett-e a csonkacsaládsághoz, nem tudjuk, apa nincs, s nem tudjuk, miért), és azt szeretné, ha Kislánya is mihamarabb az érvényesülés útjára lépne, ha már az elitiskola-felvételit átmeneti rövidzárlata miatt elbukta. Egy nyár áll rendelkezésre a tökéletes felkészülésre – ám „sajnos” a sors másképp akarja. A percre pontosan beosztott „Életrend-táblázat” előtt görnyedő Kislány asztalára papírrepülő landol, amit A kis herceg lapjából hajtogattak. Naná, hogy a szomszéd, a Pilóta a ludas. A különc vénember és az érzékeny hölgyike között egyre szorosabb barátság szövődik, mialatt a Kislány megismeri a kis herceg – és a Pilóta – meséjét. Nyilván mindez a „rendszer” és a tanulás rovására megy, az anyai konfrontálódás csupán idő kérdése.

a-kis-herceg12

Anyai szigorral azonban a lázadó kiskamaszt nem lehet többé megfékezni, a Pilóta rozoga kétfedeles szárnyasán útnak indul, hogy a gyanúja szerint felnőtté érett kisbolygós kisfiút megkeresse. Meg is találja egy rideg metropolis felhőkarcolóján, ahol ügyetlenkedő takarítófiúként próbál helytállni. E hideg, anyagias világban az Üzletember a mindenható, nem pusztán pénzt, hanem csillagokat gyűjt, főleg, hogy minden ostoba, gyerekes fantáziálást és szépelgést kiirtson. Ádáz egy ellenfél – a Kislány pedig csak magára és a nyegle Mr. Prince-re számíthat.

Nagyjából a filmidő kétharmadában nézhetjük az eredeti mesét, meg-megszakítva a Pilóta és a Kislány formálódó kapcsolatának történetével. Az utolsó részben merülhetünk az Üzletember baljós disztopikus városába. Osborne remek érzékét dicséri, hogy e három szegmenst animációban is jól és szépen elkülöníti. Működik az eredeti mese, Rózsástul, megszelídített Rókástul, tetszetős a Kislány animációs „valósága”, és igen ütős (nem vészesen szájbarágósan) az üzletemberi sztori.

a-kis-herceg10

A minőségi animációjához első osztályú (sztár-) hangokat nyert meg a rendező. A mese szerinti Rózsának Marion Cotillard, a Rókának James Franco, a Kígyónak Benicio Del Toro, a Hiúnak Ricky Gervais kölcsönözte a hangját. Anyát Rachel McAdams, Mr. Prince-t Paul Rudd, a Pilótát Jeff Bridges, az Üzletembert Albert Brooks, az Akadémikust (Geográfust) Paul Giamatti kelti életre. (A francia változat hangban némileg eltér, ott a Rókát Vincent Cassel, az Üzletembert Vincent Lindon, a Pilótát André Dussolier „alakítja”.)

Hiába rajzolt a film, és mesealapú, inkább a hatéves kor fölötti kisnézőknek mond nagyon fontos dolgokat. Például a magányról, ami a film mindegyik történetszálát összefogó motívum, és egészében véve úgy képes beszélni, hogy senkit sem néz hülyének. Beszél az egykorvolt kishercegeknek és most gyakorló aprófejedelmeknek. Nem harsányan vidám leszel tőle – csak (újra) észreveszed szíved jobbik felét.

Előzetes:

Megnéznéd a filmet? Oszd meg másokkal is (gombok a cikk alatt vagy balra fent), köszönjük!:)

A kis herceg; The Little Prince, színes, szinkronizált francia animációs film, 108 perc, 2015,
rendező: Mark Osborne, forgatókönyvíró: Antoine de Saint-Exupéry kisregénye alapján Irena Brignull, Bob Persichetti
operatőr: Kris Kapp, vágó: Carole Kravetz Aykanian, Matt Landon, zene: Richard Harvey, Hans Zimmer, producer: Dimitri Rassam, Aton Soumache, Alexis Vonarb
Eredeti hangok (az amerikai változatban): Mackenzie Foy, Jeff Bridges, Rachel McAdams, Paul Rudd, Albert Brooks, Paul Giamatti, Riley Osborne, Marion Cotillard, James Franco, Benicio Del Toro, Bud Cort
Magyarországi bemutató: 2015. november 5., hazai forgalmazó: A Company Hungary Kft.,


Tarts velünk a Facebookon! »

Reklámok

Tedd hozzá a magadét! Csak az első kommentnél van moderáció, azután szabad a pálya:

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s