Ház a Városban – A Waldorf-Astoria Hotel | fordított

Részletek Rem Koolhaas: Delirious New York című könyvéből. Izabella Carranza fordítása.


A HELYSZÍN

Az 1811-es földmérési tervekben meghatározott 2028 blokk egyike, mely a Fith Avenue-tól nyugatra, a 33. és a 34. utca között fekszik.

A telek 1827-ben 20.000 dollárért kerül William B. Astor tulajdonába.

Sok frissen érkező emigráns úgy tekintett a (telken felépült) Astor Mansion-re, mint egyfajta ígéretre, melyet Amerika számukra is jelenthet, ha keményen dolgoznak és ha eltökéltek.

A SZAKADÁS

Amikor William B. Astor meghal, a terület az egymással marakodó családtagok birtokába kerül, akik egyre jobban eltávolodnak egymástól, míg a végén már szóba sem állnak egymással.

Az 1880-as évekre a 33. utcai sarkon továbbra is az eredeti Astor Mansion áll, melyben most Willam Waldorf Astor, az unoka, lakik. A másik, Fith Avenue felőli sarkon pedig egy, a másik épülethez megszólalásig hasonlóban unokatestvére, Jacob Astor. (…) Az unokatestvérek nem beszélnek egymással.

Aztán a kilencvenes években William Waldorf Astor Angliába megy, így a telek egyik felére új sors vár.

IKREK

Amint a 13 emeltes Waldorf építése befejeződik, Boldt figyelme a blokk másik felére összpontosul. Tudja, hogy a helyszínben rejlő lehetőségeket csak akkor tudja teljes mértékben kihasználni, ha egyesíti a két felet.

Hosszú évekig tart, de végül rábeszéli Jacob Astort arra, hogy eladja neki az ingatlant. Ekkor végre a Waldorf késve született ikerpárja, az Astoria, is felépülhet.

1896-ban, három évvel a Waldorf megnyitás után, a 16 emeletes Astoria is elkészül.

A régi Waldorf-Astoria épülete (forrás: http://nyc-architecture.com )
A régi Waldorf-Astoria épülete (via)

KAMPÁNY

Azok számára, akiknek a lakásában nincs elég hely, a Wladorf-Astoria teret biztosít arra, hogy másokat vendégül láthassanak és szórakoztathassanak. A nagy házak birtokosainak válláról viszont rengeteg működtetéssel kapcsolatos terhet levesznek a szálloda kifinomult szolgáltatásai.

Minden nap egyre többen bújnak elő társadalmi rejtekhelyükről, és a Waldorf óriási kollektív szalonná változik, ahol a tagok új szokásokkal ismerkedhetnek meg, és fogadtathatják el azokat (mint például azt, hogy a nők társaságban is rágyújthassanak).

Néhány év alatt a Waldorf-Astoria Manhattan társasági középpontja lesz, ahol koncerteket, táncesteket, és színházi előadásokat rendeznek, illetve vacsorákat adnak.

A húszas évekre a Wladorf-Astoria lett New York nem hivatalos palotája.

HALÁL

Húsz év magabiztos lét után azonban az ikerhotelt – mind az üzleti, mind a társasági élet képviselői – divatjamúltnak találják; alkalmatlanná válik az igazi modernitás képviseletére.

(Sokféle újjáépítési elgondolás napvilágot lát, de végül nem ez lesz a megoldás.)

Az Empire State Building építése a Waldorf-Astoria helyén (forrás: http://www.nyhabitat.com/blog )
Az Empire State Building építése a Waldorf-Astoria helyén
(via)

FELSZABADULÁS

A Waldorf-Astoria igazi problémája az, hogy nem felhőkarcoló.

1929 október elsején a bontás hivatalosan is elkezdődik.

A bontást az építkezés részeként kezelik. Azok a részek, melyek felhasználhatók, mint például a liftaknák, megmaradnak, és ott meredeznek az Empire State Building még nem létező emeletei felé.

Azokat az épületrészeket, melyeket nem tudnak felhasználni, teherautóra majd uszályokra rakják, és öt mérfölddel Sandy Hook után a Waldorfot a tengerbe öntik.

ÁTHELYEZÉS

Közben (…) a Waldorf koncepciója továbbél a névben, melynek tulajdonosa az utolsó igazgató, Lucius Boomer. Rá vár tehát a feladat, hogy megtervezze a Waldorf újjáébredését, az első olyan felhőkarcolóét, melynek fő tevékenysége a társaság szórakoztatása.

A hotel modellje alapvető átalakuláson megy keresztül, és új, kísérleti ambícióval egészül ki, mely megteremti Manhattan új lakótér koncepcióját, az úgynevezett Residential Hotelt – ahol a lakók saját szállodájuk vendégei. Ez az elképzelés felszabadítja az ott élőket, és lehetővé teszi számukra, hogy teljes mértékben részesei legyenek a nagyvárosi élet rítusainak.

KOMMUNA

Az ilyen fajta együttlakás tulajdonképpen kommuna. A lakók hajlandóak annak érdekében befektetni pénzüket, hogy egy olyan kollektív infrastruktúrát finanszírozzanak, mely lehetővé teszi, hogy modern életet éljenek.

PROBLÉMA

A telek igazából nem is létezik: az egész hotel vasúti sínek közé ékelt acéloszlopokra épül.

Egy teljes blokkot elfoglal, 200X600 láb területen, a Park és a Lexington Avenue, valamint a 49. és az 50 utca között. Sziluettje szorosan követi Ferris (felhőkarcolókkal kapcsolatos) elképzelését, még akkor is, ha egy helyett két tornya van, melyek az eredeti 34. utca beli Astor Mansion épületére hivatottak emlékeztetni az embereket. …

CSÁPOK

A nem létező telek miatt a Waldorf tervezői kénytelenek újragondolni a hotelek tervezésének hagyományait. Mivel a vasút nem hajlandó lemondani a sínekről, a szálloda gyakorlatilag alagsor nélkül marad, így nem lehet ott elhelyezni például a konyhákat és a mosodát. Ezeket ezért kénytelenek szétbontani, és elszórva elhelyezni az épületen belül.

A Waldorfnak nem konyhája, hanem konyharendszere van.  A fő helyiség a második emeleten van, onnan, mint egy polip csápjai, nyúlnak ki (azok) a szervizhelyiségek, (melyek az épület ellátásáért lesznek felelősek)

Az új Waldorf-Astoria (forrás: http://www.nyc-architecture.com/ )
Az új Waldorf-Astoria
(via)

MOZI

A harmincas években – amikor a második Waldorf felépül – a „Hotel” lesz Hollywood kedvenc témája, hiszen bizonyos értelemben mentesíti a forgatókönyvek íróit a cselekmény kitalálásának kényszere alól. A hotel a cselekmény maga – egy mesterséges világ saját törvényekkel, mely lehetővé teszi, hogy olyan emberek találkozzanak egymással, akik egyébként máshol soha nem találkozhattak volna.

Azzal, hogy a vendég kivesz egy szobát a szállodában, belevásárolja magát a forgatókönyvbe.

A film a forgóajtónál kezdődik, mely a véletlen találkozások számtalan lehetőségének szimbóluma.

EPOSZ

A szereplők együtt adják elő a Lehetőség, Emancipáció, Felemelkedés című eposzt.

Az egyik (szociológiai) cselekményszál a karrier felívelését illusztrálja (…) „A megtakarításaimat abba fektettem, hogy a Waldorfban lakhassak, és hogy a lehető legtöbbet találkozhassak az üzleti és a pénzügyi világ nagyjaival. Ez volt életem legjobb befektetése” – mondja Forbes, a leendő iparmágnás.


Rem Koolhaas: Delirious New York


További csodálatos fotókat a szállodáról a Waldorf-Astoria archívumában érdemes keresni.

Számomra a Waldorf-Astoria egyébként New York egyik legkedvesebb épülete. Amikor először jártam a városban, a lakótársam és barátnőm rángatott be az épületbe, mert kihagyhatatlan, és New York talán egyetlen olyan szállodája, ahonnan nem dobják ki a turistát sem, sőt még a földszinti csupamárvány mellékhelyiségekbe is szabad a bejárás.


Nézd meg, mi van a címlapon! »

Advertisements

Ház a Városban – A Waldorf-Astoria Hotel | fordított” bejegyzéshez egy hozzászólás

Tedd hozzá a magadét! Csak az első kommentnél van moderáció, azután szabad a pálya:

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s