Filmre kerül a Kripta kabaré – Interjú Szabó Rékával

A Tünet Együttes és a Katona József Színház közös produkcióját, a Gyászt, 2010-ben mutatták be a Kamrában.
A darab témája a művészet, a színház halála és temetése. Emlékmű állítás a dicső múltnak és a továbbélés lehetőségeinek kutatása. A színmű hol ironikusan, hol tragikusan, szórakoztatóan, sok ötlettel járta körül a témát. Egyedi stílusában jelen volt a performansz, a próza, a zene, a tánc és a mozgásszínház is.

Fotó: Halász Glória

Augusztus 17.-én, 18-án és 19-én a kőbányai pincerendszerben filmet forgattak az előadás alapján. A készülő Gyászfilm című alkotásról Szabó Réka rendezőt kérdeztem.

Miért tartottátok fontosnak, hogy film készüljön az előadásról, vagy annak alapján?
Amikor a Gyász című előadást készítettük a Katona József Színházzal koprodukcióban 2010 tavaszán, még nem sejtettük, mennyire aktuális lesz a téma, amivel foglalkozunk. A darab témája annak a fajta kultúrának, művészetnek, színházi nyelvnek a temetése, elsiratása, amelyen mi szeretünk beszélni, amiben mi élünk. Mindez persze némi öniróniával, humorral volt fűszerezve. A Gyász című előadás technikai okokból lekerült a színház repertoárjáról, az elmúlt évadban így már nem volt lehetőségünk játszani, miközben úgy éreztük, hogy fontos a téma, és hogy az előadásban sok olyan erős képi elem van, melyek filmes eszközökkel kiválóan megragadhatóak. Nem az előadást vittük filmre, hanem annak alapján, abból inspirálódva alakult ki a rövidfilm szinopszisa.

Fotó: Halász Glória

Az előadás kerettörténete annak a színháznak az elárverezése, ahol a darabot játsszák. Az tűnt volna logikusnak, ezek után, ha a filmet is egy színházban forgattátok volna. Honnan jött az ötlet, hogy a kőbányai pincerendszer legyen a helyszín?
Nem egy színházi előadás dokumentációjáról van szó, hanem egy képzőművészeti igényű kísérleti táncfilmről, melyben a szöveg csak egy dal erejéig kap szerepet. A lényeg számomra az volt, hogy lássam ezeket a művész-kísérteteket egy képileg erős környezetben, akik még a túlvilágról is produkálják magukat egy gyászszertartáson, amelyről kiderül: az övék. Nehéz lett volna megteremteni annak az illúzióját, hogy a színház már csak egy elhagyott épület, ráadásul a színpad filmen csak egy stilizált tér lesz. Egy olyan helyszínt szerettünk volna, amelyben benne van a pusztulás, az elhagyatottság vagy valami kilátástalanság. Több verzió felmerült a fóti homokbányától kezdve a tárnoki szeméttelepig, végül Pohárnok Gergővel, a film operatőrével döntöttünk a kőbányai pincerendszer mellett, amely döbbenetes módon közvetít egyrészt valamilyen földalatti, nyomasztó világot, de különös, szinte szakrális terei is vannak. Mivel a film nagyon kis költségvetésből készül, az is szempont volt, hogy egy helyszínen több olyan részlet legyen, ahova a különböző jeleneteket bele lehet álmodni.

A forgatásról készült képek alapján úgy tűnik, a fenti rekkenő hőséggel ellenére, a pincékben nagyon hideg lehetett és nektek ezzel kellett megküzdenetek.
A forgatás nagy élmény volt, 3 nap, napi 13-14 órákat dolgozva félórás ebédszünettel a nyirkos hidegben, ahol a lehelet is meglátszott: ezért is, vagy ennek ellenére – a hangulat nagyon jó volt, és egy fantasztikus csapat dolgozott embert próbáló körülmények között. Vicces volt a rekkenő hőségben hótaposó csizmát húzni, és leszállni az „alvilágba”. A színészek és táncosok sokszor alig kosztümben, vagy épp szoborrá festve viselték a hideget, majd rezsón melegített vízben mosakodtak.

Fotó: Halász Glória

A filmre is igaz-e, hogy minden szereplő alkotótárs is egyben?
Én mindig partnernek, alkotótársnak tekintem mindazokat, akikkel dolgozom. Mivel nagyon rövid idő volt a próbákra és a forgatásra is, kevesebb lehetőség volt teret engedni a sokfajta ötletnek, szigorúbban fel kellett készülnöm, és előre meg kellett hozni döntéseket. Ebbe a folyamatba leginkább Pohárnok Gergőt, Szász Dánielt (táncos, a Tünet Együttes alapító tagja) és Halász Glóriát (a film rendezőasszisztense) vontam bele.

A film gyártója a Laokoon Film és operatőre Pohárnok Gergely (I love Budapest, Hukkle, Fekete kefe és Taxidermia) egyaránt jól csengő nevek a filmkészítők között. Hogyan sikerült megnyerni őket egy kísérleti táncfilm elkészítéséhez?
A Laokoon Filmmel már az Árnyékfilm kapcsán kapcsolatba kerültünk, amely a Tünet első és eddig egyetlen filmje. Akkor nem sikerült az együttműködés, mert bár tetszett a gyártó cégnek a film koncepciója, a MMKA-hoz beadott pályázatukon nem nyertek semmit, így a Tünet saját erőből gyártotta le a filmet, minimális NKA támogatás segítségével. Az Árnyékfilm elnyerte a 42. Magyar Filmszemlén és Temesváron a Timishort Fesztiválon is a legjobb kísérleti film díját – ezek a sikerek is nyilván számítottak. Pohárnok Gergő is a Filmszemlén látta az Árnyékfilmet, mesélte valaki, hogy tetszett neki. Ismeretlenül kerestem meg. Miután látta a Gyász című előadás felvételét, és elmondtam neki, körülbelül mit képzelek, azt mondta, hogy ingyen elvállalja a film operatőri munkáját. Nagyon jó volt vele dolgozni, hihetetlen ereje tud lenni annak, hogy azt érzed, nem a pénz beszél. Fantasztikus, hogy vannak ilyen emberek, egy olyan világban, ahol azt érezni, hogy nincs tér azoknak az értékeknek, melyeket én és környezetem sajátjának vall. Gergő személyisége, kvalitása húzta maga után a teljes stáb munkáját, nagyon megható volt ennek részese lenni.

Mikor és hol lesz látható a Gyászfilm?
A bemutatót a Tünet Együttes 10 éves születésnapi fesztiváljára tervezzük, mely 2012. december 6-7-8-án lesz a Trafóban.

A Gyászfilm a Katona József Színház és a Tünet Együttes koprodukciójában 2010-ben bemutatott Gyász című előadás alapján készül, annak alapgondolata szerint és elemeiből építkezik, de teljesen új képi világot teremt: a mozgást, a táncot, illetve egyéb erős vizuális elemeket helyez a középpontba. A halálosan humoros kripta-kabaréban felvonul a márványtestű művésznő, a tisztánlátó médium, a holtak kórusa, és még utoljára angol spárgába vágja magát a halott balerina, mielőtt végleg eltűnne a színház megszentelt deszkáiról. Művész‑kísértetek érkeznek egy gyászszertartásra, abszurd műsorszámaikkal vesznek végső búcsút múltjuktól. A filmben a Tünet Együttes állandó művészei, Gőz István, Szász Dániel, Furulyás Dóra, Dózsa Ákos, Egyed Bea, Góbi Rita mellett a Katona József Színház egykori és jelenlegi színészei, Elek Ferenc, Fekete Ernő, Hajduk Károly és Rezes Judit is feltűnnek. (www.szinhaz.hu)

Fotó: Halász Glória

A Tünet Együttes weboldala:
www.tunetegyuttes.hu

A Gyász című színdarabot az együttes már eltemette, de részletei videoklipek formájában láthatók a neten:
http://kriptarevu.blogspot.com

Képek a forgatásról a Facebookon.

Reklámok

Tedd hozzá a magadét! Csak az első kommentnél van moderáció, azután szabad a pálya:

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s